1. apr. 2014

Fynsk Brunsviger

Er gået igang med at lægge de opskrifter ind her der ellers kun findes på min anden blog. En af dem er på min mors rigtig gode brunsviger. Hernede bruger jeg ahornsirup istedetfor almindelig sirup og det giver den en ekstra god smag.

DSCF6758

Fynsk Brunsviger

Dej: 30 g. gær, 30 g. sukker, salt, 300 g. mel, 30 g. smeltet smør, 2 dl. lunken mælk

Fyld: 120 g. smør, 110 g. brun farin, 1 1/2 spsk. sirup

Gæren røres ud i den lunkne mælk. Resten af ingredienserne æltes sammen. Hæver ca. 45 min.

Fyldet røres sammen. Smørret kan evt. kommes i mikroovnen få sekunder så det er lettere at røre ud.

Dejen rulles ud og kommes i en lille smurt bradepande. Der trykkes små fordybninger i dejen (ikke for mange) og fyldet smøres på. Lidt farin drysses over.

Efterhæver 30 min. Bages ved 200 grader  i ca. 20 min. Hvis fyldet ikke er fordelt helt ligeligt kan man fordele det lidt med en ske når brunsvigeren lige er kommet ud af ovnen.

 

post signature

2 kommentarer:

  1. Lyder laekkert. Vi skal have dine israleske koedboller i morgen. Miam.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan en fyns brunsviger er altid god ;-) Åh de kødboller er vi også stadig vilde med! En dejlig dag til dig i det franske♥

      Slet